יום שלישי, 4 במרץ 2008

אוף טופיק - מי ומה בקרסנויארסק


הי. חשבנו שלמען הדורות הבאים, כדאי שננסה להכין מעין מדריך קצר למי שעומד להגיע לקראס בחורף. במשך הזמן שעבר, עבדנו וליטשנו, והנה התוצאה. אנא שימו לב, מדובר בחוויות שלנו...

מה לובשים? (בחורף):
ביגוד חם! זה נשמע ברור לגמרי, אבל מה בדיוק?
א. מעיל חם! ידידי היקרים, המעיל הזה הולך להיות החבר הכי טוב שלכם במהלך *כל* התקופה שתשהו בקראס. חייב להיות מעיל איכותי וחם, מאוד מומלץ שיהיה לו כובע, רצוי גם באורך הברך, אבל לא חובה. אין חשיבות לעמידות למים, כי בקראס בחורף יורד שלג, לא גשם.
מהניסיון שלי, מעיל סקי עושה את העבודה. אם יש לכם חברים שחייבים טובה או אוהבים אתכם, זה הזמן לשיחת חולין יזומה; אם לא - אנא פנו לחנות המעילים הקרובה. המעילים ה"רגילים" שאנחנו משתמשים בהם בארץ נחשבים כאן לאפודה, לא יותר. אם אתם מהמרים מטבעכם, אפשר בהחלט לרכוש בקראס מעילים במחירים סבירים... בהנחה שתצליחו להגיע לקניון (ראו בהמשך) לפני שתקפאו למוות. אישית - לא ממליץ.
ב. ציוד חורף בסיסי - כפפות, רצוי כפפות עור מרופדות. אנחנו קנינו כפפות מבד ספנדקס כזה מודרני. מאוד נוח לתפעול (פלאפונים, מפתחות וכו'), אבל במינוס 10 ומעלה קר מאוד באצבעות. אפשר לקנות בקראס - יש כפפות צמר "אנגורה" בדוכנים ברחוב במחירים מצחיקים, אבל כדאי לבוא עם זוג אחד שישמש אתכם לפחות עד שתקנו. כובע הוא בגדר פריט חובה!.. צמר או עור מרופד, דגש על כיסוי של האוזניים. צעיף - יש מין "אביזר" כזה שנראה כמו שרוול של פליז עם שרוך הידוק בקצה. יכול לשמש גם ככובע וגם כמעין צעיף להגנה על אזור הצוואר והחלק התחתון של הפנים. מצאנו שזה מאוד יעיל מבחינת חימום, וגם מבחינת הנוחות. אם לא זה - צעיף חם.
ג. ביגוד תרמי - הדעות כאן חלוקות. אני אייצג את הצד של הגבר הקשוח והמסוקס: עזבו אתכם מזה! מכנס ג'ינס לא הדוק במיוחד, נעלי עור עמידות למים (רצוי עם סוליה לא מחליקה, אבל לא מחייב), זוג גרביים עבות ואתם מסודרים. כל השאר מסורבל ולא מצדיק את ההשקעה. הצד האחר במשוואה טוען: שטויות! גטקס לרגליים הוא פריט חובה, כמו גם נעלי/מגפי עור מרופדים מבפנים! אל תחלמו לצאת מהבית בלי זה, כמו גם גופיות ארוכות ללבישה מתחת לחולצה/סריג. אותו צד גם ממליץ מאוד לקחת גרביים טרמיות.
ד. בגדי בית קלים! טי-שירט, טריינינג קל וכו'... מאוד חשוב, ראו סעיף הבא.
*** מה לא להביא - אין שום טעם לקחת סוודרים וסריגים עבים. כל המבנים מחוממים ל- 25 מעלות. השאיפה היא להגיע למצב של שתי שכבות עיקריות: הפנימית מתאימה למבנה מחומם, והחיצונית - עבה מאוד, אבל "מתקלפת", כוללת מעיל עבה וחם, כפפות, כובע, צעיף וכו'.
השורה התחתונה היא - כל אחד מכיר את עצמו ואת הרגישויות שלו לקור, וכולנו נמצאים איפה שהוא על הקו שבין הצדדים שהוזכרו לעיל. לעניות דעתי:
מעיל טוב, כובע, כפפות, צעיף, נעליים מרופדות = חובה. כל השאר, לפי הרגישות. עוד קצת בעניין הזה בהערות הכלליות.

איפה גרים?
ברירת המחדל שלנו היתה מלון קרסנוירסק. לא זול, כ- 150$ לזוג בחדר, אבל המלון עצמו בהחלט מסביר פנים. מיקום מצויין במרכז, נקי, מאובזר - כולל מרכז עסקי עם שירותי מחשוב ואינטרנט (בתשלום לפי מגהבייט - חבילה של 60 מגה עולה 50$). לא ממש דוברי אנגלית, אבל בהחלט אפשר להסתדר, והאספרסו בלובי הוא הכי טוב שמצאנו בעיר (גם גלידות מצויינות). יש עוד מלונות - לא היינו בהם, אבל בדקנו אחד והיה יקר יותר ללא הצדקה.
אפשרות 2 - לשכור דירה. יש בקרסנויארסק דירות להשכרה במחירים שנעים בין 75-100$ ליום. ראינו 2 כאלה והן במצב סביר בהחלט. היתרון הגדול של דירה הוא המחיר, המטבח, ומכונת כביסה (אם יש). החסרונות? זה לא מלון. המיטה עלולה להיות בעייתית, רמת הניקיון לא תמיד עונה על הציפיות, לא בכל הדירות יש מכונת כביסה (בעייתי אם נוסעים לתקופה של 3 שבועות ומעלה). בנוסף, רוב הדירות הן משופצות ונמצאות במצב סביר, אבל הבניינים עצמם לא, כך שאתם עלולים להיתקל בבעיות של ריחות רעים, מעליות מקולקלות ועוד. נדמה לי שהשורה התחתונה היא עדיין לטובת הדירה, אם משיקולים כלכלים, ואם משיקולי עצמאות בנושא האוכל.

איפה/מה אוכלים?
מסעדות - אם אין דובר רוסית ביניכם, יש בעיה. ברוב המקומות שבהם היינו אין תפריט באנגלית, ואין דוברי אנגלית (או כל שפה אחרת לצורך העניין), כך שאם אתם לא מהמרים כפייתיים ומעוניינים לדעת מה אתם מזמינים - אתם מוגבלים במבחר שלכם. אנחנו מצאנו 4 מסעדות בהן היה לפחות תפריט באנגלית ולרוב גם מלצר/ית אחד שמסוגלים להבין אנגלית בסיסית. להלן:
מסעדה איטלקית ליד צ'יינה טאון (השם המקומי הוא "פסטה-פיצה") - אוכל איטלקי טוב, בעיקר הפסטות ומרק תפ"א עם כרישה. מחירים הגיוניים (כ- 500 עד 600 רובל, שזה 80 עד 100 שח לאדם, לארוחה מלאה, כולל שתיה קלה). נמצאת בקצה רחוב מירה - צריך קצת ללכת, כך שאם החורף בחוץ קשה, יש בעיה.
סולטן סולימן - מסעדה טורקית. אוכל טורקי וקווקזי, טעים ודי זול (מחירים דומים לזו שבאיטלקית, אולי טיפה יותר נמוכים). נמצאת בין רחוב מרקס למירה, קרוב למלון. לטעמנו, Best value for money, במיוחד אם יש רוח בחוץ.
קלינקה מלינקה - מסעדה רוסית שמשלבת אוכל כמעט מכל מדינה בברית המועצות לשעבר. נמצאת במרחק הליכה מהמלון, בערך כמו האיטלקית, אבל לצד השני. הכי זולה (כ- 15% פחות משתי הקודמות), אבל אנחנו מיצינו אותה די מהר. אולי זה רק אנחנו...
ממה רומא - מסעדה איטלקית על רחוב מירה. יקרה המונחים מקומיים (כמעט פי 2 לדעתי), ולנו לא נראה שיש הצדקה. אבל היא שם וקרובה יותר למלון מהאיטלקית השניה.
יש עוד מסעדות - יש KFC, יש Subway, ויש הרבה מסעדות מקומיות. אבל זה מה שאנחנו יודעים.
אפשרות ב: להכין לבד - אם אתם גרים בדירה ויש ציוד בישול (הבעיה היא לרוב בסירים וכלים), אפשר להכין ה-כ-ל לבד. יש המוני סופרמרקטים בקרסנויארסק, שעות הפתיחה מאוד נוחות - רובם פתוחים עד 10 בלילה ולפעמים גם 24 שעות. יש בהם כמעט הכל והמחירים דומים למה שאנחנו מכירים. הבעיות הן: א. הכל כתוב ברוסית, כך שלפעמים קשה לדעת מה אתה קונה; ב. אם אתם שומרי כשרות... ג. פירות וירקות טריים ברוסיה... איך אומר השיר: " זה לא אותו דבר". צריך לקנות את כל האריזה, האיכות בעייתית וגם המחיר. אם כבר, להתמקד במה שיש - כרוב, תפ"א וכו'.

איפה קונים?
יש הכל בקרסנויארסק. הסופרמרקטים מלאים, יש המון חנויות בגדים, נעליים, פלאפונים ומה לא. לנו היה קשה למצוא כלי בית, אבל יש בצ'יינה טאון (בסופרמרקטים אין! לך תבין..), ויש חנות צעצועים גדולה על רחוב מירה. היא נמצאת ממש בפינה של מירה ועוד רחוב ששכחתי את שמו, אבל זה לפני הקניון השחור, כשבאים מכיוון המלון. צריך להיכנס מהצד, לא מהכניסה שנמצאת בדיוק בפינה. אנחנו הלכנו בעיקר ל"קניון השחור" שנמצא ליד קלינקה מלינקה. טיפה ללכת, אבל יש הרבה מבחר.

איך מתנהגים?
תראו, אני לא מליץ יושר ולא צדקן, אבל אנחנו אלה שהגענו לארץ אחרת, שיש בה אנשים אחרים ותרבות אחרת *שלהם*. לטעמנו, ומהסברים של הרוסים, הנחת העבודה שלהם היא פשוטה וקשוחה: מכובדי היקרים - אף אחד לא חייב לכם כאן כלום! לא הסברים, לא יעילות, לא שירותיות ולא איכפתיות. צרפו את זה למוטו הרוסי הידוע של "נולדנו לסבול" ותבינו שהגישה הישראלית, החברמנית בעינינו (אחי מה אחי), הקיביצעריות ("תעשו ככה! זה יותר טוב")... מעוררת אצלם בדיוק את כל מה שאתם לא רוצים: אנטגוניזם, חוסר רצון ללכת לקראת ובוז. אי לכך - המלצותינו החמות:
- אל תנסו להבין, קבלו את זה ש*אתם* אחרים ולא הם;
- לבוש מכובד, סגנון דיבור מנומס(!!), כולל אינטונציות;
- בלי ניסיונות "לייעל" אותם;

הערות כלליות
אם אתם אוהבים טיולים, מומלץ להתארגן לטיול ב"סטולבי". פארק שהוא חלק משמורת טבע ענקית, קרוב לעיר (כחצי שעה נסיעה מהמרכז). אני יודע שזה נשמע הזוי לישראלים לצאת לטייל במינוס 15, אבל אני מאוד מאוד נהניתי. אורך המסלול הוא כ- 10 ק"מ הלוך חזור. ההליכה היא בשלג (אם זה בחורף), ובישראל, המסלול היה מסווג למיטיבי לכת. ברוסיה, עושים אותו ילדים בני 6 - עדות ראיה אישית שלי.
מילה לגבי הנעליים - יש לי תאוריה שגורסת שהחום בכפות הרגלים תלוי מאוד בזרימה חופשית של הדם לשם. הבעיה היא שלרוב הנעלים שלנו לא מתאימות לגרבים מאוד עבות, ולכן לוחצות כשנועלים אותן עם גרבים טרמיות. כתוצאה מכך, זרימת הדם לכפות הרגלים נפגעת והן פשוט קופאות - גם עם נעלים מרופדות וגרבים מתאימות. תחשבו על זה כשאתם נערכים.
אנחנו מצרפים תמונה של מרכז העיר עם סימון למקומות שתוארו כאן.
שיהיה בהצלחה...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה